Cara Mencegah Pelbagai Penyakit Ayam Kampung

Masalah utama penternakan ayam kampung adalah apabila ayam-ayam diserang pelbagai jenis penyakit samaada ayam menjadi murung atau hingga menyebabkan kematian yang tinggi. Faktor cuaca panas atau hujan yang berpanjangan juga menyebabkan pelbagai penyakit. Walaupun terdapat pelbagai jenis ubat antibiotik, terdapat beberapa langkah yang baik dalam mencegah penyakit ayam. Ada pepatah mengatakan, "Pencegahan adalah lebih baik dari mengubati". Lagipun, seringkali juga, langkah-langkah ini hanya melibatkan Standard Operating Procedures yang kita boleh lakukan sendiri dengan mudah dan lebih teliti dalam menguruskan reban ayam kita. Selalunya, banyak penyakit berpunca dari kemudahan reban yang tidak terurus. Sebagai langkah berjaga-jaga, pencegahan penyakit adalah melalui sanitasi atau kebersihan reban itu sendiri. Oleh itu ancaman virus berbahaya dan bakteria dapat diatasi supaya penyakit dapat dielakkan. 

Berikut adalah langkah-langkah pencegahan penyakit ayam yang biasa dilakukan:

1. Berikan abu atau bahan lain yang boleh menyerap air dari kotoran ayam. Tempat di mana terdapat penumpukan baja ayam. Biasanya di bawah hamparan atau di bawah reban (jika reban tinggi di atas tanah). Kaedah ini dilakukan dengan niat untuk mengurangkan kelembapan atau air dalam kotoran. Jadi, virus dan bakteria tidak akan berkembang. Bahan lain yang boleh digunakan ialah kapur pertanian. Jika anda ingin menjadikan kompos, letakkan kulit beras atau abuk kayu. Pastikan lantai atau sampah kering.

2. Menyediakan ruangan supaya udara mudah keluar masuk dari reban dengan bebas.
Ini bermakna anda boleh lubangkan atau mengunakan dinding reban seperti jaring-jaring dengan saluran udara yang mencukupi. Oleh itu, udara atau penyakit itu boleh beredar dengan baik. Kaedah ini bertujuan untuk mendapatkan ayam yang baru dan boleh menghalang kemunculan pelbagai penyakit. reban yang terlalu tertutup atau bahkan redup kerana kekurangan udara dan cahaya yang mencukupi menyebabkan ayam kurang selera makan.

3. Tukar air setiap 1 hingga 3 hari panjang.
Air harus bersih dan bebas dari tanah atau kotoran ayam. Biasanya bekas air atau bell drinker didalam reban amat tercemar dan menjadi kotor. Jadi pastikan air sentiasa diganti. Air bersih mengurangkan kesesakan hidung ayam kerana biasanya memar paruhnya ke hidungnya. Dengan cara ini, penyakit itu dapat dicegah terutamanya untuk bernafas.

4. Sarang sarang (ibu bapa) biasanya adalah tempat yang sentiasa kotor.
Terutama selepas menetas, biasanya timbul haiwan kecil seperti mreki (bahasa Jawa). Untuk sarang itu hanya penggunaan 1x, membakar sarang dan ganti dengan yang baru. Bukan itu sahaja, telur bersarang pada umumnya lembab akan muncul nyamuk yang juga bersarang di bawahnya. Sembur dengan air daun disinfektan atau sirih untuk pencegahan penyakit.

5. Pisahkan ayam yang sakit atau terpencil ke tempat yang jauh dari ayam yang sihat.
Dengan mengasingkan ayam yang sakit akan memecah rantaian penghantaran benih penyakit ayam. Ayam yang sakit biasanya akan menyebabkan perkembangannya. Untuk itu, tindak balas adalah untuk menyembuhkan dan memacu pertumbuhannya. Dalam erti kata lain ketika ayam sakit kita memisahkan langkah-langkah yang kita lakukan adalah menyembuhkan penyakit dan memacu dari makanan untuk meneruskan pertumbuhan ayam yang sihat.

6. Jangan beli ayam yang sakit!
Ayam yang sakit biasanya diperoleh dari pengangkutan atau dari penjual ayam. Untuk itu jika sudah dibeli cuba jangan masukkan ke dalam reban terlebih dahulu. Meratikan setiap ayam baru sebelum dimasukkan ke dalam kandang dengan ayam lama meskipun berada dalam reban yang berbeda. Dengan ayam yang baru adalah penyakit adalah langkah pertama penyakit ini.

7. Watak asal seekor ayam adalah menggaru atau mencakar tanah dengan kakinya.
Oleh itu kaki ayam menjadi terdedah kepada pencemaran penyakit. Banyak penyakit bermula dari kaki kotor seperti buih ayam. Apabila ayam kaki kotor atau sakit ayam semburan dengan air garam dan bawang putih. Tetapi ingat, jangan langsung dalam fry huh! : D

8. Mencegah penyakit ini dengan mengelakkan air bertakung di kandang ayam.
Air bertegun atau kelembapan berlebihan boleh menjadi sarang pelbagai penyakit atau nyamuk yang boleh merosakkan ayam dalam reban. Kelembapan di dalam reban yang mengakibatkan ayam berlebihan kurang tangkas dan ayam hanya meremehkan.

9. Ayam mati yang ditanam.
Ia biasanya dibakar, tetapi kami fikir ayam panggang itu menjadi pembawa atau penyebar penyakit kerana udara yang dihasilkan dari ayam mati terbakar. Dengan menguburkan ayam itu tidak akan menyebabkan penyakit tetapi sebaliknya sebaliknya adalah sebagai baja. Menguburkan ayam mati di sekitar pokok seperti pisang dan banyak lagi.

10. Cobalah untuk membersihkan kandang ayam setiap hari.
Kukus ayam menyapu dengan tongkat penyapu dan letakkan ayam ayam. Kotoran yang terkumpul di dalam reban akan menyebabkan bau yang menyengat dan kehidupan biji penyakit.

11. Berikan tumbuhan sebagai penyejukan di sekeliling reban.
Terdapat banyak pilihan yang boleh kita gunakan. Sebagai contoh tanaman anti serangga, dan lain-lain. Dengan cara ini ia bertujuan untuk memberikan reban sejuk dan menyerap benih penyakit. Tumbuh-tumbuhan diletakkan di tepi reban dan cuba tumbuh-tumbuhan di dalam reban adalah tumbuhan yang apabila dimakan ayam akan selamat. Seperti sifat ayam yang akan makan dedaunan di sekelilingnya.

12. Pisahkan hamparan / hinggap dari tempat bersarang.
Sekiranya sarang terletak dekat dengan hinggap, kotoran akan jatuh ke atas sarang ayam yang boleh membahayakan ayam, terutamanya telur yang dibanjiri.

Di samping cara-cara yang disebutkan di atas terdapat banyak lagi cara untuk mencegah penyakit ayam. Antaranya ialah:

A. Sembur di sekeliling reban pada siang hari untuk mengurangkan haba berlebihan yang boleh menyebabkan tekanan pada ayam
b. Suapan sentiasa baru. Untuk makanan terlalu lama boleh menyebabkan pertumbuhan kulat dan haiwan berbahaya yang lain
c. Bersihkan tempat makan sebelum memberi atau menyampaikan makanan
d. Sediakan sarapan pagi yang hangat untuk memanaskan badan.
e. Beri kunyit sebagai herba dan pelbagai ubat herba atau herba semula jadi lain.

Sekiranya lebih kurang seperti itu untuk mencegah penyakit ayam. Dengan menghalang ayam, kami akan selesa. 

Semoga Berjaya.